Mød virksomheden Redningskransen / KaosKnuser

I foråret 2017 overtog Karina Tylak sin virksomhed Redningskransen / KaosKnuser, som leverer forskellige ydelser med et højt fagligt niveau til bl.a. det offentlige i form af bostøtte-, mentor-, samvær-, familievejlednings opgaver og stressforløb for kvinder m.m.

Hjælp at hente fra det lokale erhvervskontor
Karina kontaktede Vækst Jammerbugt for, at få sparring omkring overtagelsen og opstarten af egen virksomhed da ord som forretningsplan, ansatte, administration, markedsføring, salg, skat, moms og drift m.m. var ”fremmedord” for hende. Karina fik kontakt til erhvervskonsulent Flemming Jensen, som blev sparringspartneren på Karinas forretningsplan/idé og som kunne hjælpe med, at oversætte og forenkle fremmedordene, således de pludselig gav mening og ”blot” var ting, som man kunne få hjælp til, at få på plads inden opstart af virksomheden.

Mentor blev koblet på virksomheden
Under og efter opstarten identificeredes der et behov for et øget fokus på at få indført faste procedurer og standard forretningsgange i virksomheden samt ikke mindst ledelsesværktøjer for indehaveren. Flemming formidlede derfor kontakt til Økonomi-, og Ledelseskonsulent Carsten Øvlisen, som til en start ”blot” skulle være sparringspartner/mentor i en kort periode, men nu 3 år senere stadig er med på sidelinjen, når der er behov for det.

Og så kom corona-krisen..
Som mange andre har Karina både som virksomhedsejer og ikke mindst som menneske desværre også mærket følgerne af Covid19 og den efterfølgende nedlukning af Danmark og de store konsekvenser, det har medført for Redningskransen som virksomhed i form af opgavenedgang. Omkostningerne til medarbejdere og faste udgifter var der stadig, men på trods af at der stort set ingen hjælp var at hente fra statens hjælpepakker, kiggede Karina indad og tænkte om der var noget uforløst potentiale i virksomheden, som på den ene eller anden måde kunne forløses.

Nytænkning skaber nyt koncept
Karina valgte at sætte fokus på stressforløb til kvinder, som et nyt marked og dermed et ekstra ben, som virksomheden kan stå på uden at miste fokus og kvalitet på de øvrige kerneydelser, når alting vender tilbage til normalen igen. Karina er uddannet socialrådgiver, psyko- og familieterapeut, stresscoach, mindfulnessinstruktør samt hypnoterapeut, og dermed besidder virksomheden i høj grad fagligheden til at levere denne ydelse, men så meldte der sig andre udfordringer så som: forenkling og styrkelse af de enkelte produkter/ydelser, salgsstrategi, markedsføring, kommunikation. Både i form af hvem der skal gøre det og ikke mindst hvordan m.m.

Igen blev Flemming kontaktet for, at høre, om der var noget hjælp og støtte at hente fra erhvervsfremmesystemet. Flemming og Vækst Jammerbugt formidlede kontakt til iværksætter, vækst og udviklingsprogrammet VIP (som yder et tilskud på 75% af 15.000,- til salgsfremmende aktiviteter) som tilbydes i samarbejde med Erhvervshus Nordjylland og har til formål at understøtte virksomheder, som tænker i vækst, udvikling og flere medarbejdere. Derefter gik det hurtigt og på en uge forelå der en VIP bevilling til Redningskransen. Forventningerne til udbyttet er positive på trods af, at en tilbagevenden til en helt ”normal” hverdag nok ligger lidt ude i fremtiden.

Besøg KaosKnuser

Besøg Redningskransen