Turismeakademiet

Turismen fylder meget i Jammerbugt Kommune – især omkring minidestinationerne Blokhus og Slettestrand/Svinkløv, og det er et vigtigt erhverv for Jammerbugt Kommune. Turismen udgør 9,1 % (DK  3,5  %  2008)  af  den  samlede  beskæftigelse  i  området  og har samtidig også stor økonomisk betydning 7% (DK 1,9 %) set i forhold til det øvrige Danmark. Området er Nordjyllands førende turistdestination målt på antallet af overnattende gæster. Ca. 1.600.000 årlige overnatninger, der fordeler sig med 52% danske gæster efterfulgt af tyske og norske turister.

 

Når service er en god forretning
Facts:

29 % kender til Blokhus igennem anbefaling fra venner, bekendte eller familie. (Kilde: Gæsteanalyse af danske kystdestinationer Blokhus 2014).

70 % af de adspurgte turister er fortalere for at anbefale Blokhus til andre. (Kilde: Gæsteanalyse af danske kystdestinationer Blokhus 2014)

Turister agerer i dag i høj grad ud fra anbefalinger fra andre og valg af feriemål sker også ofte på baggrund af anbefalinger. Når gæster oplever en positiv og professionel modtagelse på turistdestinationen, kan det indirekte være med til at fastholde og skabe vækst i turismeovernatninger. Det kan derfor være et positivt strategisk valg at investere i god gæsteservice. Vejen hertil kan være at få kvalificeret personale alle steder i organisationen, der er i kontakt med gæster.

Turismeakademi løfter servicen
Jammerbugt Kommune har i samarbejde med en række interessenter iværksat etablering af et Turismeakademi.  Med Turismeakademiet bliver det blandt andet muligt at klæde medarbejdere og ledige på i forhold til at kunne udvise en større serviceadfærd over for turisterne i området. Kompetencerne opnås gennem udvalgte AMU-kurser eller almene forløb, som skræddersys efter den enkelte virksomheds ønsker og behov. På denne måde bliver det muligt for virksomheden at sikre, at gæsten oplever en ensartet service hele vejen rundt uanset hvilken medarbejder, han eller hun møder i løbet af sit ophold. Turisterhvervet efterspørger kvalificeret arbejdskraft.  Med de nye uddannelsestilbud opnår ledige og personalet en servicecertificering, som tildeler dem basiskompetencer i, hvordan de møder gæsterne - så uanset hvor gæsten møder personalet i virksomheden, oplever de professionelle og serviceorienterede ansatte, der formår at sætte gæsten i centrum. Dette sikre kvalificeret arbejdskraft til og i virksomhederne, og dermed god service for gæsterne – også i fremtiden.

 

Samarbejdspartnere

Kontaktoplysninger

Martin Storgaard,
Vækst Jammerbugt
mrs@jammerbugt.dk
Tlf. 41 91 19 85

Søren Himmelstrup
AMU Nordjylland
sih@amunordjylland.dk
Tlf.: 9633 2602

Simon Mou Skogsberg
HF&VUC NORD
sms@hfvucnord.dk
Tlf.: 2210 2449

Hanne Christensen
Aalborg Handelsskole
hac@ah.dk
Tlf.: 2788 6018